لِیسه شَهِید غُلام حَسن

منوي اصلي
تماس با ما
نظرسنجی

آرشيو موضوعي

لينکستان

ساعت

امکانات وبلاگ لیسه شهید غلام حسن

Afghanistan حالا ساعت

AFG Make your flash banner free online free counters

Create your flash banner online in 5 step Generate your flash banner free online <a href="http://slideful.com/v20100826_0341324587088914_fp.htm">View the slide show</a>
----نمایش آمار بازدید کننده گان-----
Online User

اطلاعات عمومی

چرا جانوران از خواب زمستانی نمی میرد؟

گروهی از جانوران چند ماه از سال را در خواب زمستانی می گذرانند این گروه در فصل زمستان، زمانی که سطح زمین همه جا از برف پوشیده شده، به خواب می روند در چنین شرایطی دسترسی این جانوران به مواد غذایی مورد نیاز، عملاً غیر ممکن و یا بسیار مشکل می شود . به خواب زمستانی رفتن جانوران، در حقیقت تطبیق دادن خود با شرایط محیط زیست است.

اگر این جانوران به خواب زمستانی نروند به علت عدم دسترسی به مواد غذایی مصرفی و یا به سبب سرمای سخت زمستانی «احتمالاً» تلف گردیده و از بین خواهند رفت.

جانورانی که به خواب زمستانی می روند برای این که به زندگی خود ادامه دهند، اولاً فعالیت های بدنشان به حداقل ممکنه می رسد ثانیاً از ذخیره موجود بدنشان استفاده می نمایند. مثلاً «موش خرمایی کوهی» را مثال می زنیم: در دوران خواب زمستانی ضربان قلب موش خرمای کوهی از 140 بار در دقیقه به دو یا سه بار در دقیقه کاهش پیدا می کند دفعات تنفس از25 بار در دقیقهیک تا دو بار و درجه حرارات بدن از 38 درجه به 10 درجه سانتیگراد می رسد .

معمولاً این جانور در اواسط فرودین یا اوایل اردیبهشت در حالی که کاهش وزن پیدا کرده و بسیار لاغر و ضعیف شده، از خواب زمستانی بیدار می شود. جالب اینجاست که با وجود لاغری، بسیار فعال و چابک هستند.


http://shahidgholamhasanschool.com//

امید به وجود داشتن حیات در کره مریخ

 

دانشمندان می گویند که کشف انواعی از ساده ترین و درعین حال کهن ترین موجودات زنده در آمریکا و قاره قطب جنوب، احتمال وجود حیات در کره مریخ را افزایش داده است.  پژوهشگران میکروبهایی را پیدا کرده اند که با استفاده از گاز ئیدروژن (و نه اکسیژن) زنده اند. این میکروب ها در هوای بی نهایت سرد و بدون وجود آب، یعنی شرایطی مشابه  سطح کره مریخ ، رشد می کنند. آنها می گویند که کشف این موجودات بسیار ریز به این مفهوم است که شرایط نامطلوب کره مریخ لزوماً مانع از وجود حیات نخواهد بود. سرمای شدید و بی آبی درناحیه موسوم به " دره های خشک" درقطب جنوب بدان مفهوم است که هوای این ناحیه بیش ازهر محل دیگر کره زمین شبیه به آب و هوای کره مریخ است. در این ناحیه آب- که یکی از شرایط اصلی برای حیات است- وجود ندارد و دمای هوا نیز حدود 35 درجه زیر صفر است . با وجود این دانشمندان میکروب هایی در این ناحیه پیدا کرده اند که هزاران سال قدمت دارند. محققان  دسته ای از میکروب های کهن به نام آرجای را کشف کرده اند که 200 متر زیر سطح زمین، کف یک چشمه آب گرم به جای اکسیژن ، با استفاده از ئیدروژن زندگی می کنند. این دانشمندان در مقاله ای که در نشریه natureچاپ کرده اند، اظهار داشته اند شرایط سطح کره مریخ نیز می تواند شبیه به شرایط موجود در این محل نامساعد برای زندگی باشد. اگر این مطلب درست باشد، در سفرهای بعدی به کره مریخ، باید تحقیقات بیشتری انجام گیرد.

شرایط انجام سفر گردشگری به ایستگاه فضایی

سازمان ناسا، شرایطی تعیین کرده است که تمامی مسافران آینده به ایستگاه بین المللی فضایی باید از آن پیروی کنند . صلاحیت و سوابق اخلاقی و رفتاری تمامی داوطلبان انجام سفرگردشی به ایستگاه بین المللی فضایی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت . به این ترتیب جنایتکاران، افراد معتاد، و کسانی که از شهرت اجتماعی خوبی برخودار نیستند، خود به خود رد صلاحیت خواهند شد. گزارش نه صفحه ای ناسازمانی تکمیل می شود که دومین گردشگر فضایی ، آقای مارک شاتلوورت، میلیونراهل آفریقای جنوبی، یک هفته آموزش درمرکزفضایی جانسون در شهر هیوستون تگزاس را به اتمام می رساند . ناسا درگذشته درمقابل اندیشه سفر گردش به فضا مقاومت می کرد و به شدت با سفر دنیس تیتو نخستین گردشگرفضا درماه آوریل سال 2001 ، مخالفت کرد. اما این آژانس در ماه دسامبرسال گذشته در سیاست خود کاملاً تغییرجهت داد و پرواز آقای شاتلوورت به فضا را تایید کرد. دو سال قبل وقتی آقای تیتو ازمرکز فضایی جانسون دیدار می کرد، از ملحق شدن به خدمه روس که قرار بود با آنها به فضا برود منع شد. اما مایکل هاوس عالی رتبه ترین مقام ناسا درامورایستگاه فضایی، اکنون اذعان می کند که پروازآقای تیتو در تعیین شرایطی که لازم است بر اساس آن به افراد اجازه سفر داده شود، مؤثر واقع شده است. بر اساس معیارهای جدید که تدوین آن دوسال به طول انجامیده است ، در اختیار داشتن پول کلان، تضمین کننده سفر به ایستگاه فضایی نخواهد بود. هم اکنون داوطلبان ممکن است به خاطر جرایم مختلف از چنین سفری محروم شوند. افراد معتاد یا دائم الخمر نیز شرایط لازم را کسب نخواهند کرد. به گفته چارلزپرکورت، فضا نورد ارشد ناسا، هرداوطلب به صورت مورد به مورد، ارزیابی خواهد شد.آژانس های فضایی آمریکا، روسیه، کانادا، ژاپن و اروپا تابع این معیارها خواهند بود . گردشگران فضایی درآینده باید قادر به تکلم و خواندن به زبان انگلیسی باشند، آزمایش های پزشکی را پشت سر بگذارند و در مسکو و هیوستون تحت دوره های آموزشی قرار گیرند و از مقررات رفتاری خاصی پیروی کنند . ناسا همچنین اصرار می ورزد که انتشار این فهرست بدان معنی نیست که این آژانس خود به زودی آماده حمل گردشگر به فضا خواهد بود. آقای شاتلوورت که گزارش می شود 20 میلیون دلار برای پرواز خود پرداخت کرده است، باید در محفظه سایوز روسیه به ایستگاه فضایی برود. سفر وی برای روز 22 آوریل برنامه ریزی شده بود، اما به علت مشکلات فنی تا روز 27 آوریل به تعویق افتاد .

هشدار برای پیشگیری از  خطا در برنامه نویسی!

از این پس زبان های برنامه نویسی کامپیوتر مجهز به اصواتی می شوند که برنامه نویس را به وجود خطا و اشتباهات در روند نوشتن برنامه آگاه می کنند.

کارشناسان انفورماتیک در یکی از دانشگاه های انگلستان قصد دارند دستگاهی را طراحی وایجاد کنند که در صورت بروزاشتباه و خطا هنگام نوشتن یک برنامه نرم افزاری ، آن اشتباه توسط پخش صدایی به فرد برنامه نویس اطلاع و گزارش داده شود. چنانچه صدای پخش شده از نوع صداهای مطبوع و آرامش بخش باشد، نشان دهنده این است که هیچ اشکالی در برنامه وجود ندارد و برنامه به درستی کار می کند، اما به هم ریختگی طی برنامه توسط صداهایی ناهنجار و هشدار دهنده مشخص می شود . محققان ، سطرهای فرمان در زبان برنامه نویس پاسکال را مجهز به اصوات کرده اند. با این کار برنامه نویسان پس از انجام کارشان می توانند به پشتی صندلی خود تکیه دهند و به اصواتی که بعداً اجرا می شوند گوش فرا دهند. این اصوات به برنامه نویسان اعلام می دارند که آیا همه چیز در روند برنامه نویسی دست پیش رفته است یا نه.

اولین آزمایش ها برای اینکه برنامه نویسان با همکاری گوشهایشان اشتباهات کمتری را در روند نوشتن برنامه داشته باشند انجام پذیرفته است. محققان قصد دارند که درتجهیز رایانه به اصوات برای تشخیص خطا و اشتباه در برنامه ، آنقدر پیشرفت کنند که حتی افرادی که از لحاظ بینایی مشکل دارند و به سختی می بینند یا اصلاً قادر به دیدن نیستند، بدون هیچ مشکلی بتوانند برنامه های رایانه ای بنویسند. 

لیسه شهید غلام حسن www.shahidgholamhasanschool.com

پروانه ها، نوع زندگی...انها

پروانه ها قسمت عمده ای از جهان حشرات را تشکیل می دهند وطبق محاسبات دانشمندان ، تاکنون ُیکصد هزارنوع از این حشره شناخته شده است.

بالهای پروانه ها را پولکهای شفاف و رنگارنگ پوشانیده که طرز قرار گرفتن آنها ، از شاهکارهای خلقت به شمار می آید. پروانه های نر ، قشنگتر و خوش خط و خالتر از ماده ها هستند.

پروانه ها، چشم های مرکب دارند که تعداد آنها گاهی به هجده هزار می رسد! پروانه تا وقتی تکامل پیدا کند مانند سایر حشرات چهارمرحله از زندگی را می گذراند: تخم، کرم، پیله، پروانه که برای نمونه کرم ابریشم را که اکثرمردم با آن آشنایی دارند می توان نام برد.

پروانه ها تا وقتی که به صورت کرم زندگی می کنند ازبرگ نباتات استفاده می نمایند. ولی چون پروانه شوند از شیره و شهد گلها می خورند. اما استثنائی هم در بین آنها دیده می شود مانند " پروانه ارغوانی" که چون عقاب بلند پرواز و چون کلاغ کوتاه بین، از اوج درخت فرود آمده و شکم خود را از گند و کثافات مرداب ها پر می کند.

مهاجرت پروانه ها

پروانه ها  گاه می توانند مسافت های بسیار زیادی را طی کنند. مثلاً نوعی از آنها را در قطب شمال پیدا کرده و متوجه شده اند که این پروانه پس از طی هفتصد مایل راه ، به آن نقطه از عالم رسیده است. معمولاً پروانه ها دسته جمعی مهاجرت می کنند.

انواع پروانه

پروانه ها را به دو نوع تقسیم می کنند:

1- پروانه های روز پرواز .

2- پروانه های شب پرواز( شب پره ها) .

بعضی پروانه های شب ، از فروغ بدن خود راه را جسته و در مسیرهای مختلف حرکت می کنند . این پروانه ها شبها مانند چراغ های سفید ، قرمز، آبی یا سبز درخشان جلوه گری کرده ، منظره بسیار جالبی که بی شباهت به چراغانی نیست به وجود می آورند. اگر درروز بربدن آنها بنگریم می بینیم اکثراً سفید یکدست یا قهوه ای روشن هستند. علت ایجاد این نور و پرتوافکنی ، ایجاد الکتریسیته در بدن آنها یا وجود مواد شفاف لومینه سانس مثل فسفر و غیره است.

در استرالیا پروانه شب تابی وجود دارد که پهنای بال های آن به 36 سانتی متر می رسد و انسان آنرا با پرندگان اشتباه می کند و وقتی پرواز می کنند چون نور افکن مسیر را روشن می سازند.

زیباترین پروانه های شب تاب، پروانه ای است بنام " مهتاب" که بالهای عریض آن چون ماه نو هلالی شکل است.

مهارت وابتکار پروانه مهتاب

این پروانه معماری چیره دست نیزهست وبا ابتکار خود با برگهای خشک درختان ، خانه زیبایی برای کرم های خود درست می کند و زمستان را به همراه تخم ها درون آن خانه گرم و نرم می خوابد.


نقش بو در پروانه

بسیاری از حشرات از جمله پروانه ها با زبان بسیار عجیبی با یکدیگر ارتباط حاصل می کنند. آنها بوسیله انتشار بوهای مخصوص از فاصله های بسیاردور به هم علامت می دهند. مثلاً ماده های حیوانی از طایفه کرم ابریشم بنام بومبیکس (Bombyx) از غده های قسمت عقب بدن خود ماده معطری را ترشح می کنند و به نرهای جنس خود که خیلی دور هستند اطلاع می دهند که مقدم آنها را گرامی خواهند داشت.

فاصله ای که حشره نر بو را احساس می کند باور کردنی نیست. انسان فقط از فاصله چند متری بو را حس می کند ولی این حشرات از فاصله چند کیلومتری بوی ماده خود را درک می کنند.

دانشمندان برای اینکه بفهمند حشرات از چه فاصله ای بو را حس می کنند از قطاری که در حال حرکت بود کرمهای نر را به فاصله منظمی رها کردند. پس از طی یازده کیلومتر بسیاری از کرمها راه قفس کرم ماده را پیدا کردند.

موضوع بسیار جالب توجه آن که کرم ماده فقط یک ده هزارم میلی گرم ماده معطر دارد و هر بار مقدار بسیار کمی از آن را در هوا پخش می کند. معذلک سلولهای عصبی شاخک پروانه نر قادر به تشخیص این بو می باشد و پروانه نر را به سوی منبع این بو می برد.

پروفسور بونتاندت رئیس جامعه ماکس پلانک درآزمایشگاه خود موفق شده ماده معطرپروانه بومبیکس را بسازد. این ماده یک الکل اشباع نشده به فرمولC16H30O است. با این حال برای این که بتوانیم عین آن ماده را بسازیم باید وضع هندسی اتم ها در میان مولکول آن ماده کاملاً مشابه وضع ماده طبیعی باشد. اگر ماده ای بسازیم که فرمول شیمیایی آن فرمول مذکور باشد ولی فقط یک مولکول از ماده آن جابجا شده باشد هیچ حشره نری به وسیله آن جذب نخواهد شد.

http://shahidgholamhasanschool.com/لیسه شهید غلام حسن

پل میلائو

این پل بلندترین پل دنیاست که توسط طراح بریتانیایی (نورمن فاستر) طراحی شده است.این پل طی 26 ماه ساخته شده و در دسامبر سال 2004 میلادی افتتاح گردید.این پل بطول 6/2 کیلومتر درارتفاع 375 متری روی دره (تارن) در جنوب فرانسه احداث شده است.این پل فولادی – بتنی روی 7 پایه که بلندترین آنها 375 متر درازا دارد، قرار گرفته است.در ساخت این پل 36000 تن فولاد و 206000 مترمکعب بتن بکار رفته است.این پل بطور میانگین روزانه 28000 وسیله نقلیه را در شرایط مختلف آب و هوایی سال از خود عبور می دهد.

این پل اولین پروژه بزرگ عمرانی کشور فرانسه در قرن 21 میباشد ، اتصال دهنده شمال اروپا به جنوب فرانسه و اسپانیا می باشد.

ارتفاع پل به حدی است که طراح آن نورمن فاستر می گوید :

((رانندگی روی این پل مانند آن است که انسان در اتومبیل پرنده نشسته باشد.))

لیسه شهید غلام حسن www.shahidgholamhasanschool.com

لیسه شهید غلام حسن www.shahidgholamhasanschool.com

 پل مشهور جهان همرا با مشخصات ان

پل ها، یکی از سازه های مهم دنیا به شمار می روند. در این مطلب، مشخصات چند پل مشهور جهان را می خوانید.

Vasco da Gama.jpg

پل واسکودوگاما که از روی دهانه رود تاگوس بین ساکاوم و مونیجو در نزدیکی لیسبون، پرتقال می گذرد، با حدود 17200 متر طول، یکی از بلندترین پل های کابلی در اروپا به شمار می رود. این پل توسط آرماندو ریتو و با همکاری میشل ویرلوگو (که طراحی و ساخت پل میلاو را هم به عهده داشته است)، طراحی شده است. پل واسکودوگاما رسماً در 29 ماه مارس 1998 تنها کمی قبل از افتتاح نمایشگاه بین المللی اکسپو 98 و 500 سال پس از اکتشاف واسکودوگاما در راه اروپا به هند افتتاح گردید. این پل برای تحمل زلزله ای چهار برابر زلزله سال 1755 لیسبون که 7/8 ریشتر برآورد شده بود طراحی شده است. بلندترین دهانه آن 450 متر است و انتظار می رود 120 سال عمر کند. به خاطر طول زیادش، انحنا زمین نیز در نظر گرفته شده است تا پایه های آن بتوانند در محل صحیح خود قرار بگیرند.

Ponte Vittorio Emanuele II.jpg

پل ویکتور امانوئل II (Ponte Vittorio Emanuele II) که بر روی رود تایبر در رم، ایتالیا، ساخته شده، از انواع پل های قوسی است که در تاریخ 5 ژوئن 1911، در سالگرد اتحاد ایتالیا افتتاح گردید و به نام اولین شاه ایتالیا که با انضمام ونیز در سال 1866 و رم در سال 1870 به ایتالیا اتحاد این کشور را تکمیل نمود، نامگذاری شده است. این پل توسط انیو د روسی طراحی گردیده است. پل سنگی سه قوسی، چهار ستون – دو ستون در هر سمت - را به هم متصل می نماید و چهار مجسمه مرمر روی ستونهای قوس میانی، به نشانه اتحاد ایتالیا، آزادی، شکست ظلم و بیداد و وفاداری به قانون اساسی قرار گرفته اند. این پل توسعه طبیعی معماری کرسو ویتورو در رم می باشد.

Pont Laviolette.jpg

پل لاویولت (The Pont Laviolette) به افتخار موسس شهر تریوس-ریویرس - سیور د لاویولت - نامگذاری شده است. این پل یک پل ماشین رو با قوس کانتیلور (طره ای) است که بر روی رودخانه سنت لارنس بین تریوس-ریویرس در کبک، کانادا و بکن کور در کبک ساخته شده است. پل پونت لاویولت که در تاریخ 20 دسامبر 1967 افتتاح گردید، تنها پلی است که بر روی رودخانه بین مونت رئال و شهر کبک قرار دارد و بنابراین ارتباط مهمی را بین سواحل شمالی و جنوبی رودخانه فراهم می سازد. طول کل آن 2707 متر و بزرگترین دهانه آن 335 متر می باشد. پل فلزی مذکور دچار خوردگی نمی شود زیرا در فولاد بکار رفته در آن از عنصر نیوبیوم استفاده شده است.

Pont de Pierre.jpg

پل سنگی پونت د پیر پلی است قوسی، سنگی و ماشین رو، که روی رودخانه گارون در بوردو فرانسه قرار دارد. این پل بین سالهای 1819 و 1822 توسط کلود د شامپ و با همکاری جین-بپتیست بیلادل طراحی و ساخته شد. پل مذکور به دستور ناپلئون – در سال 1810 – و به منظور تسهیل رفت و آمد ارتشش از رودخانه بوردو در طول جنگ با اسپانیا، پرتقال و انگلیس ساخته شد. در سال 1811 مهندس کلود د شامپ وارد بوردو شد اما تا سال 1812 به عنوان مدیر پروژه ساخت پل معرفی نگردید. پروژه در سال 1814 با سقوط امپراطوری فرانسه و کناره گیری ناپلئون از قدرت، متوقف و تا 5 سال بعد، اجرای آن از سر گرفته نشد. پونت د پیر 487 متر طول دارد و دارای 17 دهانه است.

Glen Canyon Bridge.jpg

پل گلن کانیون در تقارن با سد گلن کانیون که بر روی رودخانه کلرادو و بر دهانه دریاچه پاول در نزدیکی پیج در آریزونا ساخته شده، برای ایجاد دسترسی ماشینی به هر دو ساحل رودخانه و تسهیل رفت و آمد کارکنان سد بین سالهای 1957 تا 1959 بنا گردید. این پل که توسط شرکت کیویت-جادسون پاسیفیک مورفی ساخته شد، در زمان بهره برداری در 9 فوریه 1959 بلندترین پل قوسی فلزی در جهان بود. طول عرشه پل مذکور 4/387 متر، دهانه قوس آن 313.3 متر، ارتفاع عمودی قوس آن 3/50 متر بوده و 213 متر از سطح رودخانه ارتفاع دارد.

Queensboro Bridge.jpg

پل کوئینز بورو – یا پل خیابان پنجاه و نهم – یک پل دو طبقه طره ای (کانتیلور) است که از روی رودخانه شرقی نیویورک سیتی می گذرد و منهتن را به دهکده کوئینز در لانگ آیلند سیتی را به هم متصل می کند. این پل همچنین از روی جزیره روزولت می گذرد. از سال 1838 پیشنهادات زیادی جهت ساخت پل برای اتصال منهتن به لانگ آیلند سیتی در دهکده کوئینز ارائه شد اما تا زمانی که اداره پل ها در این شهر تاسیس نشد، هیچکدام از طرحها مورد قبول واقع نشدند. پل فوق الذکر که در تاریخ 30 مارس 1909 افتتاح گردید – و در ابتدا به خاطر نام اولیه جزیره روزولت به نام پل جزیره بلک ول خوانده می شد – 08/1135 متر طول دارد و بزرگترین پل طره ای در جهان شناخته شده است.

Ohnaruto Bridge.jpg

پل اوناروتو پل معلق ماشین روئی است که کوبه را به ناروتو، توکوشیما در ژاپن متصل می سازد. پل مذکور که توسط هونشو-شیکوکو طراحی و در سال 1985 ساخته شده است، دارای دهانه اصلی به عرض 876 متر می باشد و اگرچه یکی از بزرگترین پل های جهان است، در مقابل پل آکاشی-کیاکو که بر روی همین مسیر ساخته شده، بسیار کوچک به نظر می رسد. عرشه اصلی این پل برای رفت و آمد اتومبیل ها و عرشه پائینی برای حرکت قطار در نظر گرفته شده بود اما راه قطار رو هرگز به اتمام نرسید.

Hernando De Soto.jpg

پل هرناندو د سوتو که در سال 1972 مورد بهره برداری قرار گرفت، یکی از دو پلی است که از روی رودخانه می سی سی پی در ممفیس، تنسی می گذرد. این پل قوسی فلزی ماشین رو، یک راه ارتباطی مهم است که 40 راه بین ایالتی را بر روی می سی سی پی به هم متصل می سازد. از آنجا که پل مذکور در گوشه جنوب شرقی منطقه زلزله خیز نیو مادرید – که یک منطقه زلزله خیز با ریسک بالا می باشد - قرار دارد، مقاوم سازی آن در برابر زلزله، به عنوان یکی از اولویتهای مهم در دستور کار اداره کل راههای فدرال آمریکا، اداره ترابری تنسی و اداره ترابری آرکانزاس قرار گرفت و در سال 2003 نیروهای مشترکی بکار گرفته شدند تا طرح بهنگام زلزله ای این پل را تهیه نمایند. این طرح عبارت بود از تعویض تکیه گاههای موجود با تکیه گاههای غلتکی، مقاوم سازی شالوده ها و ستونها، بزرگتر کردن سر ستونها، اصلاح دیواره جان، تعویض یا مقاوم سازی بادبندهای جانبی، مقاوم سازی قابهای متقاطع، مقاوم سازی خرپاها و جابجائی درزهای موجود با درزهای انبساطی مفصل گردان مدولی.

Detroit Superior Bridge.jpg

پل دیترویت علیا که از رودخانه کویاهوگا گذشته و پائین شهر کلولند در اوهایو را به گوشه غربی شهر متصل می نماید، در زمان افتتاحش در سال 1918 بزرگترین پل دو طبقه بتنی در دنیا بود. این پل دارای دهانهای به عرض 5/948 متر در دو طبقه است برای اصلاح ترافیک شهری در طبقه بالا و تراموای شهری در طبقه پائین و همینطور ایجاد پیاده روهای عریض طراحی گردید. بعد ها، طرح تعریض خیابان باعث کاهش عرض پیاده رو ها گردید اما در سال 2003 کمیته برنامه ریزی شهر کلولند تصمیم گرفت یکی از لاین های پل را تبدیل به یک پارک معلق نماید که در آن گردشگاههای پیاده، صندلی های دارای سر پناه و لاین های مخصوص دوچرخه سوار پیش بینی شده بود. تیم طراحی تشکیل شده بود از تیم معماری شهری، پارسونز برینکرهوف و کمیته هنرهای همگانی.

Fort Pitt Bridge.jpg

پل فورت پیت که از رودخانه مونونگاهلا می گذرد و در تقارن با تونل فورت پیت ساخته شده است، دروازه پیتز بورگ نام گرفته است. پل مذکور از نوع قوسی فلزی بوده و 9/367 متر طول دارد و طول دهانه اصلی آن 6/228 متر می باشد. این پل که در تاریخ 19 ژوئن 1959 به بهره برداری رسید، توسط جورج اس ریچاردسون طراحی و ساخته شده است. پل و تونل اخیراً توسط گروهی از کارشناسان انتخابی توسط HDR مورد بازسازی و ترمیم قرار گرفت و این عملیات در سال 2003 به پایان رسید. یکی از مهم ترین اجزاء بازسازی پل، الحاق حصار جدید پنسیلوانیا بود. حصاری باز تر که امکان دید وسیع تر و جالب تری را به افرادی که از روی پل عبور می کنند، می دهد.

لیسه شهید غلام حسن www.shahidgholamhasanschool.com

لیسه شهید غلام حسن www.shahiadgholamhasanschool.com

لیسه شهید غلام حسن www.shahiadgholamhasanschool.com

بزرگترین سد جهان: سد سه دره Three Gorges Dam

آبگیری این سد که بزرگترین سد کنونی جهان است اخیراً آغاز شده است. هرچند شنیدن نام چین به عنوان محل احداث این سد به دلیل پهناور بودن و داشتن بیشترین جمعیت جهان چندان تعجب‌آور نیست، اما بررسی مقایسه‌ای بعضی از مشخصات این سد و نیروگاهش با آنچه که درخصوص سایر سدها و نیروگاه‌‌ها شنیده‌ایم و همچنین دقت در بعضی از اطلاعات جانبی مربوط به چین واقعاً باعث شگفتی می‌شود.

کشور چین با جمعیت 2/1 میلیارد نفر و با 32 ایالت خودمختار و 6/9 میلیون کیلومتر مربع مساحت به قدری پهناور است که برای اداره آن باید به اتکای نیروهای انسانی کارآمد دست به کارهای بزرگ زد. چین در حال حاضر 25 هزار مهندس ارشد و کارشناس در زمینه برنامه‌ریزی آب برای سدها و نیروگاه‌های آبی دارد و 270 هزار نفر در 16 دفتر و محل ساخت این نیروگاه‌ها مشغول به کار هستند. حجم بارش سالانه چین در حدود 6000 میلیارد مترمکعب (حدود 15 برابر ایران است) و در شرایطی که در این کشور در سال 1950 فقط 8 سد کوچک (با ارتفاع کمتر از 15 متر) و 5 سد بزرگ مرتفع‌تر از 15 متر) وجود داشت. طی یک دوره 50 ساله و در شرایط محاصره فنی از سوی کشورهای صاحب تجربه، بیش از 90000 در سد از انواع مختلف ساخته شده که 23000 مورد آن جزو سدهای بزرگ با ارتفاع بیشتر از 15 متر (بیش از 50 درصد سدهای بزرگ جهان) است و 380 سد آن با حجم مخزن بیش از 100 میلیون مترمکعب جزو سدهای خیلی بزرگ محسوب می‌شوند.

رودخانه یانگ تسه (Yangtze river) که سد سه دره بر روی آن ساخته می‌شود، با 6300 کیلومتر طول (حدود 3 برابر فاصله ارومیه تا زاهدان) و حجم آورد سالانه 950 میلیارد مترمکعب (حدود 7 برابر کل آورد همه رودخانه‌های ایران که 135 میلیارد مترمکعب در سال است)، یکی از بزرگترین رودخانه‌های جهان است که به لحاظ سیل‌های مخرب در رتبه اول جهان قرار می‌گیرد. برای مثال سیل سال 1998 این رودخانه به کشته شدن بیش از 3000 نفر، آواره شدن 8/13 میلیون نفر، تخریب میلیون‌ها مسکن و از بین رفتن 8/4 میلیون هکتار از زمین‌های کشاورزی منجر شد.

عملیات احداث سد سه دره با چهار هدف اصلی : 1- ذخیره سازی آب کشاورزی، 2- کنترل سیلاب، 3- تولید برق و 4- گسترش کشتیرانی و حمل و نقل آبی و با هدف جانبی جهانگردی و جلب توریست از سال 1992 آغاز شد و ساخت آن به قدری مهم بود که به سرعت به عنوان سمبل توسعه چین مورد توجه قرار گرفت.

حجم ذخیره سازی این سد 3/39 میلیارد مترمکعب (حدود 200 برابر مخزن سد کرج و بیشتر از حجم ذخیره آب تمام سدهای موجود در ایران) می‌باشد که بزرگترین مخزن در بین سدهای جهان  خواهد بود. احداث این سد با هزینه 22 میلیارد دلار (حدود 25 برابر هزینه احداث سد کرخه بزرگترین سد ایران و معادل درآمد یک سال فروش نفت ایران) صورت گرفته که از این بین فقط حدود 5 میلیارد دلار برای جابه‌جایی محل زندگی و تملیک اراضی بیش از یک میلیون نفر از ساکنین اطراف سد که محل سکونت آنها در دریاچه سد فرو می‌رود، هزینه شده است.

در زمینه تولید برق، رکورد شکنی این سد قابل توجه است. نیروگاه‌های این سد دارای ظرفیت 18200 مگاوات هستند (ظرفیت کلی تولید برق انواع نیروگاه‌های ساخته شده فعلی در ایران 30000 مگاوات، برق تولیدی کل سدها 4000 مگاوات و بیشترین ظرفیت یک نیروگاه برق آبی در کشور 2000 مگاوات است. این نیروگاه با تولید متوسط سالانه حدود 85 میلیارد کیلووات ساعت، نیاز بخش زیادی از مرکز و شرق چین به انرژی الکتریکی را تأمین خواهد کرد و به این طریق از آلودگی ناشی از سوختن حدود 45 میلیون تن زغال سنگ جلوگیری به عمل خواهد آورد. در ضمن امکان افزایش ظرفیت این نیروگاه تا 22400 مگاوات برای طرح‌های توسعه در آینده پیش‌بینی شده است.

با آبگیری کامل این سد، دریاچه‌ای به طول 660 کیلومتر (بیش از 15 برابر فاصله تهران – کرج) و عرض حداقل یک کیلومتر در انتهای دریاچه ایجاد می‌شود که باعث توسعه خط حمل و نقل آبی و کشتیرانی و افزایش ظرفیت حمل بار در رودخانه یانگ‌تسه از 10 میلیون تن به 50 میلیون تن خواهد شد. برای توجیه‌پذیری احداث این سد به رونق پرورش ماهی و همچنین زمینه‌های جهانگردی نیز توجه ویژه‌ای مبذول شده است، به نحوی که طی سال‌های اخیر دیدن محل احداث سد سه‌دره به یکی از برنامه‌های ثابت تورهای مسافرتی کشور چین تبدیل شده و جالب اینکه در شرایطی که هنوز احداث سد به انتها نرسیده است، از هر جهانگرد برای تهیه بلیط ورودی 70 یوان معادل 7 هزار تومان دریافت می‌شود.

احداث سد سه‌دره که به علت واقع شدن در محدوده سه‌دره نزدیک به هم، به این اسم نامگذاری شده، دارای سه بخش اصلی «بدنه سد»، «سرریز» و «سیستم انتقال و بالابری کشتی‌ها» است و 17 سال به طول می‌انجامد که هم‌اینک 10 سال آن سپری شده است. این سد از نوع بتنی وزنی با طول تاج 2310 و ارتفاع 185 متر می‌باشد و سازه سرریز آن که در بخش میانی واقع شده دارای 483 متر طول با 23 خروجی در کف و 22 دریچه فوقانی است و توان عبور دادن دبی معادل 102500 مترمکعب در ثانیه را داراست. نیروگاه این سد در مرحله نخست شامل 26 واحد 700 مگاواتی می‌باشد که 14 واحد آن به صورت فضای باز در ساحل چپ و 12 واحد آن به صورت زیرزمینی در ساحل راست در دست ساخت است. برای طرح توسعه نیروگاهی این سد نیز احداث 6 واحد 700 مگاواتی دیگر به صورت زیرزمینی در ساحل راست پیش‌بینی شده که فعلاً فقط سازه آبگیر آن ساخته می‌شود.

دوره احداث این سد به سه فاز اجرایی تقسیم شده است که در فاز اول که از سال 1992 تا 1997 به طول انجامید فرازبند، کالورت انحراف آب، مراحل نخست تأسیسات بالابری کشتی‌ها و راه‌های دسترسی گوناگون تکمیل شدند. در فاز دوم، ساخت بدنه اصلی سد، نیروگاه‌ها، سرریز و تکمیل تأسیسات بالابر کشتی‌ها در حد فاصل سالهای 1997 تا 2003 برنامه‌ریزی شد که با تکمیل بخش عمده‌ای از آن عملیات آبگیری در اول ژوئن 2003 آغاز شد. نکته جالب این که فقط با سپری شدن 12 روز، آبی به حجم 4/12 میلیارد مترمکعب با ارتفاع 135 متر در دریاچه این سد ذخیره شد. این حجم آب، امکان شروع عملیات کشتیرانی مورد نظر را فراهم کرده و تراز آن برای شروع به کار نیروگاه‌های تکمیل شده کافی می‌باشد. بر این اساس 2 واحد 700 مگاواتی جناح چپ تا سه سال آینده و کل نیروگاه‌ها تا سال 2009 که عملاً انتهای فاز سوم دوره اجرا و تاریخ پایان عملیات احداث این سد است، کار خود را شروع خواهند کرد. هم‌اکنون در ساخت این سد 20 هزار نفر کارگر، 350 نفر مهندس و 9 شرکت برنامه‌ریزی و طراحی مشغول به فعالیت هستند. مسلماً احداث چنین سد بزرگ و بی‌نظیری در همه سطوح مدیریت، طراحی و اجرا حاوی نکات آموزنده و فراوانی است که می‌تواند مورد تحقیق و توجه فنی متخصصین مربوطه قرار گیرد.

اجرای سد سه‌دره در طی 10 سال گذشته بدون تأخیر قابل توجه نسبت به برنامه زمان‌بندی صورت پذیرفته و بر اساس آخرین برآوردها هزینه اجرای آن حداقل 3 میلیارد دلار کمتر از بودجه مصوب و پیش‌بینی شده خواهد بود.


بزرگترین سد دنیا روی رودخانه یانگ تسه کیانگ

  سد سه دره (Three Gorges Dam) سدی هیدروالکترونیکی اسن که بر روی رودخانه یانگ تسه کیانگ در چین در حال احداث است و بزرگترین سد دنیاست .

در اینجا بزرگترین توربین های آبی برای تولید برق در دنیا احداث می گردد . به جز جرثقیلی که کشتیها را از این سوی سد به آن سوی سد منتقل می کند ، سایر بخشهای این سد بزرگ در تاریخ ۳۰ اکتبر سال ۲۰۰۸ راه اندازی شد


این راه اندازی با به راه افتادن بیست و ششمین ژنراتور تولید برق این سد تکمیل شد . شش ژنراتور برق دیگر که قرار است ساخته شود همزمان با جرثقیل در سال ۲۰۱۲ به بهره برداری می رسد .

* در این پروژه قریب ۲۸ میلیون مترمکعب بتن به کار رفته است .

* برای استحکام این پروژه نزدیک پانصد هزار تن فولاد در این سد بکارگیری شده است . که با آن میتوان برجی به اندازه ۶۳ برابر برج ایفل بنا کرد .

* برای ساخت این سد قریب ۱۱۰ میلیون متر مکعب خاک جابجا گردیده است .

* این پروژه با هزینه یکصد و هشتاد میلیارد یوان ساخته شد ، قریب ۲۰ میلیارد یوان کمتر از پیش بینی ۲۰۳ میلیار یوانی که هنگام ساخت پیش بینی شده بود .

* با ساخت این سد ارتفاع آب رودخانه یانگ تسه کیانگ بیش از ۳۰۰ متر افزایش یافت .

* نیروگاه این سد هم اکنون قریب ۲۳ هزار مگا وات برق تولید می کند (۲۳ برابر نیروگاه اتمی بوشهر و ۱۱ برابر سد کارون ۳)

* ضخامت این سد در پایین ۱۱۵ متر و در بالای آن ۴۰ متر است .

* دواره بتنی این سد ۲۳۰۹ متر عرض و ۱۰۱ متر ارتفاع دارد.

نويسنده: گلزاری تاريخ: ۱۳۸٩/٤/٥ موضوع: لينک به اين مطلب نظرات () برگشت به صفحه نخست

درباره وبلاگ


نويسندگان و گالری عکس"اسلاید شو"


وضعیت آب و هوا

جستجوي مطالب

آخرین عکس های فتوبلاگ لیسه شهید غلام حسن


طراح قالب

© All Rights Reserved to shahidgholamhasanschool.Blogfa.com | Template By: TEMPHA.COM

Make your flash banner free online src="http://iqna.ir/Hadith/Fa/Hadith_flashes/Imam1_11.swf" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent">
---------------------------------- --------------لیسه شهید غلام حسن--------------
Susa Web Tools
---------------------------------------------------------------