لِیسه شَهِید غُلام حَسن

منوي اصلي
تماس با ما
نظرسنجی

آرشيو موضوعي

لينکستان

ساعت

امکانات وبلاگ لیسه شهید غلام حسن

Afghanistan حالا ساعت

AFG Make your flash banner free online free counters

Create your flash banner online in 5 step Generate your flash banner free online <a href="http://slideful.com/v20100826_0341324587088914_fp.htm">View the slide show</a>
----نمایش آمار بازدید کننده گان-----
Online User

خواص و توضیحات در باره ” ویتامین B6 “
خواص و توضیحات  در باره” ویتامین B6 “

·اما عملکرد B6در بدن چیست؟
در بدن ما تولید و تبدیل پروتئین ها وابستگی زیادی به B6 دارد . مثلاً در تولید پروتئین هایی که در کرویات سرخ خون موجود است ،
وجود B6بسیار مهم است .
· B6در فعالیت های عصبی بدن مؤثر است . در بدن ما پیام رسانهای عصبی وجود دارند که انتقال دهنده پیامهای حسی و حرکتی هستند . اگرB6 وجود نداشته باشد این پیام رسانها درست عمل نمی کنند و اختلالات عصبی بروز می کند .
· B6در رها شدن قندهای ذخیره ای بدن مؤثر است . از این نقشB6می توان نتیجه گرفت دریافت میزان کافیB6برای افراد ورزشکار و کسانیکه احساس ضعف شدید دارند ضروری است .

میزان مورد نیاز این ویتامین برای یک فرد بالغ 3/1 میلی گرم در روز است. نکته ای که وجود دارد این است که میزان نیاز ما بهB6به میزان پروتئینی که از راه غذا دریافت می کنیم بستگی دارد . هر چه غذای ما حاوی پروتئین بیشتری باشد به ویتامینB6 بیشتری نیاز داریم . دیده اید افرادی که رژیم غذایی برای خودشان تنظیم می کنند و مدت طولانی گوشت کباب شده یا آب پز بدون نان یا سبزیجات مصرف می کنند تا لاغرشوند ، پس از مدتی دچار اختلالات عصبی می شوند این عارضه به خاطر کمبود دریافتB6 است .

· نقشهایB6 در بدن مشخص شد ، حال اگر دریافت ما کمتر از میزان مورد نیازمان باشد چه عوارضی بوجود می آید ؟
عارضه کمبودB6 ، اختلالات عصبی است همچنین احساس ضعف و ناتوانی به دلیل تحلیل عضلات ، احساس خواب آلودگی و عوارض دیگر ، سرخ و متورم شدن زبان ، ایجاد زخم در دهان و تغییر حالت در پوست بدن است . کسانیکه از داروی ایزونیازید مصرف می کنند باید مراقب باشند که به کمبودB6مبتلا نشوند . این دارو موجب کاهشB6 در بدن می شود .

منابع غذایی :
· B6 درنانها و بیسکویت های سبوس دار و جوانه گندم موجود است .
· B6در محصولات گوشتی خصوصاً مرغ و ماهی و جگر موجود است .
· B6د ر میوه ها و سیزیجات مثل کیله( غنی ازB6 و مفید برای افراد مسن) ، زردگ ، گل کلم ، نخود فرنگی ، آب پرتقال ، گوجه فرنگی ، سیب و در مغزها وجود دارد.

.موارد استفاده
بهبود علایم ناشی از کمبود ویتامین ب-6:
این علایم شامل التهاب (قرمزی ، ورم ، درد) ، دهان ، ترک و خشک شدن لبها ، تحریک پذیری ، افسردگی و گیجی است.

درمان کم خونی و اختلالات سیستم عصبی ناشی از دواهای ضد سل.
درمان بیمارانی که میزان زیادی ایزونیازید (دواهای ضد سل) مصرف کرده اند.
کاهش علایم سندرم پیش از قاعدگی (PMS).

کاهش تهوع و استفراغ د طی حاملگی.
جلوگیری از بیماریهای قلبی. مطالعات اخیر نشان می دهد که ویتامین ب-6 ، ویتامین ب-12 و فولات می تواند باعث کاهش سطح هوموسیستین خون (ماده ای که خطر بیماریهای قلبی را افزایش می دهد) شود.

ویتامین ب-6 در غذاهای فریزشده یا فرآورده های غذایی (مانند گوشت) از بین میرود.
اشکال دیگرویتامین ب-6 به صورت پیریدوکسین هایدروکلورید قابل دسترسی است. این ترکیب به صورت قرص در شکل مولتی ویتامین (قابل جویدن برای بچه ها) در دسترس است.
شکل ب-کمپکس یا به تنهایی به مقدارهای 1 تا 150 میلی گرمی وجود دارد. ویتامین ب-6 همچنین در مولتی ویتامین هایی که به صورت قطره و مایع هستند و بچه ها استفاده می کنند نیز وجود دارد.

نحوه مصرف
برای جلوگیری از کمبود ویتامین ب-6 مردان باید روزانه 2 میلی گرم و زنان 1.5 میلی گرم از این ویتامین استفاده کنند.
زنان حامله نیاز به 2.2 میلی گرم ویتامین ب-6 روزانه و زنان شیرده 2.1 میلی گرم نیاز دارند. افرادی که رژیم غذایی متعادل شامل منابع ویتامین ب-6 مصرف می کنند نیاز روزانه شان به این ویتامین مرتفع شده و نیازی به مکمل های اضافی این ویتامین ندارند.
اگر در مورد نیاز روزانه به ویتامین ب-6 سؤالی دارید می توانید با داکتران مشورت کنید. مکمل های ویتامینی را همیشه همراه با آب ، ترجیحاً بعد از غذا مصرف کنید.

موارد احتیاط
ویتامین ب-6 وقتی به مقدار زیاد (200 میلی گرام یا بیشتر در روز) و به مدت طولانی مصرف شود می تواند باعث مشکلات عصبی شود. قطع مصرف آن باعث بهبودی مشکلات میشود.
تداخل های احتمالی
ویتامین ب-6 اثر لوودوپا داروی بیماری پارکینسون را مهار می کند برای اطلاعات بیشتر در مورد ویتامین ب-6 با داکتر صحبت کنید.

تأثیر ویتامین B6در حالت تهوع
بسیاری از مادران باردار در ماههای اول صبح پس از بلندن شدن از خواب احساس تهوع شدید دارند. و حالت تهوع در طول روز آنها را آزار می دهد. آیا چیزی وجود دارد که به بهبود حالت تهوع آنها کمک کند؟طبق تحقیقات انجام شده مصرف مکمل های B6 در ابتدای دوران حاملگی تأثیر مثبتی بر رفع حالت تهوع مادران باردار دارد.

همچنین مادران که با مصرف قرص اقدام به جلوگیری از بارداری می کنند دربعضی موارد دچار حالت تهوع ، سردرد ، استفراغ شده و احساس افسردگی و زود رنجی می کنند. در یک بررسی که به روی 124 نفر صورت گرفت ، مصرف mg 150 مکمل B6 در روز موجب کاهش اثرات مصرف قرص گردید. آنها پس از مصرف مکمل به وضوح احساس سردرد و گیجی کمتری می کردند.

بعضی از مادران زمانی که قاعدگی شان نزدیک است احساس کلافگی ، سردرد و حساس شدن می کنند و تمایل بیشتری به غذا خوردن دارند. گاهی در بعضی از قسمتهای بدنشان مثل کمر و یا شکم احساس درد می نمایند که به این وضعیت سندرم قاعدگی یا PMS* گویند. یکی از راههای مؤثر برای تخفیف عوارض در این حالت مصرف مکمل B6 است .

تحقیقات نشان داده ، مصرف B6 به میزان mg100 در روز بسیار مؤثر است که البته باید توسط داکتر تجویز گردد زیرا در صورتی که B6 بیش از نیاز مصرف شود ( بیشتر از mg 200) موجب مسمومیت در فرد می گردد.

نويسنده: گلزاری تاريخ: ۱۳۸٩/٦/٢٦ موضوع: لينک به اين مطلب نظرات () برگشت به صفحه نخست

درباره وبلاگ


نويسندگان و گالری عکس"اسلاید شو"


وضعیت آب و هوا

جستجوي مطالب

آخرین عکس های فتوبلاگ لیسه شهید غلام حسن


طراح قالب

© All Rights Reserved to shahidgholamhasanschool.Blogfa.com | Template By: TEMPHA.COM

Make your flash banner free online src="http://iqna.ir/Hadith/Fa/Hadith_flashes/Imam1_11.swf" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent">
---------------------------------- --------------لیسه شهید غلام حسن--------------
Susa Web Tools
---------------------------------------------------------------