.::محافظت سیستم دفاعی بدن از آنفلوآنزا::.

مطالعات مختلف نشان می دهد که مصرف مواد غذایی چون روی، سلنیوم و بتا گلوکان ها پیش از آنکه اولین علائم بیماری پدیدار شود به سیستم دفاعی کمک می کند که در تمام فصل زمستان از بدن محافظت کند.

این مواد مغذی در خوراکی‌هایی که در ادامه معرفی می شود به میزان فراوانی وجود دارد و بنابراین مصرف این غذاها در این فصل همانند دواهای انرژی زا عمل می کند.

شهرت سیر در تاریخ مبارزه با عفونتهای ویروسی

سیر در تاریخ مبارزه با عفونتهای ویروسی آنفلوآنزا از شهرت بالایی برخوردار است و همواره توانسته در این جنگ پیروز میدان باشد. برای مثال، به دلیل اینکه سیر محتوی مقادیر بالایی از ترکیبات گوگرد به ویژه "آلیسین" است در طول هر دو جنگ جهانی اول و دوم از این ماده به عنوان آنتی بیوتیک استفاده می شد.

تاثیرات این عوامل آنتی میکروبی ترکیبات گوگرد دار سیر در مطالعات مختلفی به ویژه در تحقیقی که در ژورنال طب زیستی انگلیس در سال 2004 منتشر شد به اثبات رسیدند.
 
در این تحقیقات دانشمندان کشف کردند که میزان اثربخشی ترکیبات گوگردی در برابر عفونتهای باکتریایی که نسبت به آنتی بیوتیکها مقاوم شده‌اند برای مثال باکتری Methicillin-resistant Staphylococcus aureus بسیار بالا است.
 
امروزه در ادبیات طبی تائید شده است که آلیسین همچنین در برابر عفونتهای باکتریایی "ای. کولی" مقاوم نسبت به دوا، عفونتهای قارچی و انگلها به ویژه انگل عامل اسهال های مسافرتی بسیار فعال بوده و از خواص ضد ویروسی نیز برخوردار است.

برپایه بررسی‌های بالینی، مصرف مداوم سیر می تواند از ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزای فصلی پیشگیری کند.
سبوس گندم
سبوس گندم یکی از غنی ترین منابع گیاهی جست است. جست یک ماده معدنی بسیار مهم است که تقریباً از هر نظر قادر است سیستم دفاعی بدن را تنظیم کند. جست در توسعه "لنفوسیتهای T"، گروهی از کرویات سفید خون که در مبارزه با عفونتها فعال هستند، نقش مهمی ایفا می کند.
همچنین، این ماده معدنی به حفظ صحت پوست و غشای مخاطی که هر دو از اولین موانع بر سر راه عفونتها هستند کمک می کند. بررسیها نشان می دهد کهدر ۱۰۰ گرم سبوس گندم ۱۷ میلیگرم جست وجود دارد. داکتران مصرف روزانه ۱۱ میلیگرم جست برای مردان و ۸ میلیگرم برای زنان را توصیه می کنند.

هرچند پروتئین‌های حیوانی بهترین منبع جست هستند اما این پروتئینها منابع بالای کلسترول و چربیهای اشباع شده نیز هستند و بنابراین مصرف بالای آنها توصیه نمی شود.

بادام زمینی(مُمپلی)

بادام زمینی غنی ترین منابع "سلنیوم" است.این ماده مغذی به ساخت "سلنوپروتیئنها" کمک می کند. "سلنوپروتئین"، یک آنتی اکسیدان قوی است که از خراب شدن سلولها توسط رادیکالهای آزاد جلوگیری می کند.

این بدان معنی است که سلنیوم می تواند به پیشگیری از بیماری‌های مزمنی چون سرطانها و آسیبهای قلبی عروقی کمک کند.

همچنین، "سلنوپروتئینها" در ساخت سلولهای دفاعی لنفوسیتهای T حضور دارند و بنابراین نقش مهمی در حفاظت از سیستم دفاعی ایفا می کنند.

دانشمندان مصرف روزانه ۵۵ میکروگرم سلنیوم را توصیه می کنند. اما یک دانه بادام زمینی محتوی ۹۵ میکروگرم از این ماده است و ۱ اونس آجیل برابر با ۵۴۴ میکروگرم سلنیوم است.

به گفته محققان، مصرف زیاد سلنیوم می تواند برای سلامت بدن مضر باشد بنابراین بهتر است که آجیلها به صورت دوره ای مصرف شوند.

سوپ جو و قارچ

قارچ و جو دو ماده خوراکی هستند که محتوی مقادیر بالایی از "بتا- گلوکان" هستند. "بتا- گلوکان"، نوعی از کاربوهایدرتها هستند که بر روی دیواره های سلولی قارچها، مخمرها، باکتریها، جلبکهای دریایی، گلسنگها و گیاهان پیدا می شود.
 
محققان می گویند که "بتا- گلوکان" می تواند عملکرد دو نوع از سلولهای دفاع محافطتی شامل سلولهای قاتل طبیعی و ماکروفاژها را بهبود بخشد و سیستم دفاعی بدن را تحریک کند.
 
مطالعاتی که در سال ۲۰۰۴ بر روی گروهی از مدلهای حیوانی به ویژه یک بچه خوک ۵ روزه که در معرض ویروس آنفلوآنزای خوکی انجام شد نشان داد که یک دور روزانه ۵۰ میلیگرم بتا- گلوکان توانست این حیوان را نسبت به گروه کنترل از آلوده شدن به این ویروس حفظ کند.
 
سالاد کلم پیچ
 
سالاد کلم پیچ یکی از بهترین منابع ویتامین C است. اما از آنجا که ویتامین C نسبت به گرما بسیار حساس است این ماده خوراکی باید به صورت خام مصرف شود.
 
در هر ۱۰۰ گرم کلم پیچ در حدود ۱۲۰ میلیگرم ویتامین C وجود دارد.داکتران، مصرف روزانه ۹۰ میلیگرم از این ویتامین را برای مردان و ۷۵ میلیگرم را برای زنان توصیه می کنند.
 
ویتامین C که همچنین با نام اسید آسکوربیت نیز شناخته می شود یک آنتی اکسیدان است که به پیشگیری از تخریب سلولها به سبب رادیکالهای آزاد پیشگیری می کند.
 
مشاهدات بالینی نشان می دهد افرادی که رژیم غذایی غنی از این ویتامین دارند به ندرت دچار سرماخوردگی می شوند و در صورت ابتلا به سرماخوردگی، دوره بیماری آنها نسبت به سایر افراد کوتاهتر است.

/ 0 نظر / 92 بازدید